Pages

Friday, April 08, 2011

BIttAufIq WAnNAjAh,,,



Selamat menghadapi imtihan akhir semester buat semua sahabat2 mahasiswa UKM. Buat semua pelajar tahun akhir, ini merupakan exam terakhir kita diperbukitan ilmu ini,,sama2 buat yg terbaik...i'Allah.

Sedikit perkongsian dalam fatrah imtihan...semoga Allah mempermudahkan segala urusan...
Kejayaan kita dalam imtihan dunia akan datang adalah terletak pada usaha & kesungguhan kita pada hari ini. Begitu pula halnya kejayaan kita dalam imtihan akhirat yang pasti kita hadapi cuma tidak pasti bila waktunya, adalah terletak pada usaha & kasih sayang Allah pada kita. Persoalan utamanya adalah matlamat kita telah pun ada, imtihan dunia untuk lulus dengan cemerlang dan imtihan akhirat untuk memperoleh redha Allah & ganjaran syurganya. Oleh itu, sama2lah kita bina strategi & disiplinkan diri dengannya serta beristiqomah padanya menuju ke arah matlamat yang ingin dikecapi.


Namun seandainya pada ketika ini matlamat masih kabur, pasti jalannya juga akan menjadi kabur yang akhirnya menggelincirkan kita dari jalan yang sebenar. Oleh itu berwaspadalah kita dengan apa yang ada disekeliling kita. Dunia ini persinggahan sebagai ladang tanaman untuk menyemai benih amalan yang hasilnya bakal kita tuai di akhirat kelak. Imtihan dunia dan imtihan akhirat zahirnya mempunyai persamaan namun hakikatnya ada perbezaan yang mana perbezaan itu hanya mampu dilihat oleh mereka yang memiliki bukan sahaja mata indera yang celik tapi juga mempunyai mata hati yang celik.


Bersungguh dalam membuat persediaan menghadapi imtihan dunia engkau akan dapat hasilnya di dunia. Manakala bersungguh2 membuat persediaan untuk menghadapi imtihan akhirat juga pastinya akan engkau perolehi ganjarannya di akhirat. Namun, ramai orang yang berjaya dalam imtihan dunia belum tentu berjaya dalam imtihan akhirat akan tetapi kebiasaanya orang yang berjaya dalam imtihan akhirat adalah juga mereka yang berjaya dalam imtihan semasa di dunia dahulu...


من حسنت بدايته حسنت نهايته
“Sesiapa yang elok pada permulaannya lazimnya akan elok juga kesudahannya.”

Salam imtihan buat semua…

p/s: Usaha, doa  & tawakal dalam segala amal perbuatan insyaAllah mudah2an kita semua dipermudahkan segala urusan…Amiin.
Seeru 'ala barakatillah ^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...