Pages

Friday, January 28, 2011

Madah Buat Sahabat Seperjuanganku...

Sahabatku...
Sesungguhnya kejadian kita terlalu unik,
tercipta dari tulang rusuk Adam yg bengkok menghiasi taman2 indah lantas menjadi perhatian sang kumbang. Kita umpama sekuntum bunga, harum aromamu bisa menarik sang kumbang untuk mendekati. Namun...tidak semua bunga senang didekati sang kumbang lantaran duri yg memagari diri, umpama mawar merah, dari jauh sudah terhidu keharumannya. Panahan warnanya yg terselah indah mengundang kekaguman kepada sang kumbang berfikir beberapa kali untuk mendekatinya.

Sahabatku...
Aku berharap kita akan menjadi spt mawar aspirasi setiap mujahadah. Aku harap kita akan sama2 mempertahankan kubu diri kita dengan perasaan MALU YG BERTUNJANGKAN KEIMANAN & KEINDAHAN TAKWA KEPADA ALLAH...dan sentiasa MENGHIASI WAJAH dengan titisan wuduk, bukan dengan solekan dunia semata2 biarpun aku tahu kita sama2 menginginkannya...

Sahabatku...
INGATLAH CIRI-CIRI SEORANG WANITA SOLEHAH IALAH DIA TIDAK MELIHAT LELAKI & LELAKI TIDAK MELIHAT KEPADANYA. Sesuatu yg tertutup itu lebih berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yg terdedah, umpama sebutir permata yg didedahkan untuk perhatian umum dengan suatu permata yg diletakkan dalam bekas tertutup. Sudah pasti keinginan naluri lebih kuat untuk melihat sesuatu yg tersembunyi, melebihi sesuatu yg terdedah. Aku tahu bukan mudah untuk mempertahankannya..tapi aku juga yakin kita mampu!!!

Sahabatku...
WANITA SOLEHAH yg patuh & taat kepada Al-Khaliq dalam melayari liku2 kehidupannya adalah harapan setiap insan yg bernama Adam. Namun segalanya memerlukan pengorbanan & mujahadah yg tinggi kerana bertentangan dengan nafsu serakah yg bersarang dalam diri kita. Kadang-kadang kita merasa diri kita kuat dan kadang-kadang kita lemah...Namun ingatlah sahabatku...sesiapa yg inginkan kebaikan, maka Allah akan memudahkan jalan2 baginya ke arah itu.




Sahabatku...
Akuilah bahawa diri kita menjadi fitnah kpd kebanyakan lelaki. Seandainya PAKAIAN MALUMU KAU TANGGALKAN DARI TUBUHMU, maka sudah tidak ada perisai yg dapat membentengimu. Sesungguhnya Nabi ada mengatakan bahaya dirimu: "tidak ada suatu fitnah yang lebih besar, yg lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain fitnah yg berpunca dari kaum wanita." Oleh itu sahabatku, setiap langkah dan tindakanmu hendaklah berpaksikan al-Quran dan As-Sunnah.

Sahabatku...
Ingatkah kau akan nasihat kita kepada adik2 kesayangan kita di waktu petang, kadangkala pada lewat malam. Mengorbankan masa untuk mentarbiah diri mereka agar menjadi mujahidah sejati biarpun aku kadang2 lupa akan nilai 'tarbiyah' itu sendiri. Entahlah...mungkin Allah sahaja yg berhak menguji kata2 kita...nasihat kita...adakah kita sendiri tidak memahami...

Sahabatku...
Dalam hidup tentu saja kita ingin menyayangi & disayangi. Itulah fitrah semulajadi setiap insan, namun ramai antara kita yg tewas kerana CINTA....bercinta tidak salah, tetapi memuja cinta itu salah. Ini adalah kerana, KERANA CINTA, MANUSIA SANGGUP MENJUAL AGAMA & KERANA CINTA, MARUAH TERGADAI. Gejala murtad serta keruntuhan moral muda-mudi sebahagian besarnya kerana cinta. Benarlah sabda Rasulullah s.a.w. yg bermaksud: "Sesungguhnya cinta itu buta." Cinta itu mampu membutakan mata & hatimu dalam membezakan perkara yg hak & bathil, jika engkau meletakkan cinta itu atas dasar nafsu semata2 dan bukan kerana ALLAH S.W.T. Sebelum engkau mendekati cinta, cintailah dirimu terlebih dahulu. Cintailah diri kita yg unik itu dgn mengkaji hakikat kejadianmu yg begitu simbolik. Asal kejadian dari setittis air yg tidak berharga, lalu mengalami proses pembentukan yg sempurna hasil rencana ALLAH. Semoga perasaan sebegitu dapat melahirkan rasa keagungan & kehebatan terhadap ALLAH, dan dgn itu akan timbul CINTA & KASIHMU TERHADAP PENCIPTA KITA.

Sahabatku...
Jgn biarkan sekali sesiapa mengeksploitasikan dirimu untuk kepentingan tertentu. Seseungguhnya Allah Taala telah mengangkat martabat kita setaraf kaum Adam. Kitalah harapan ummah dalam melahirkan para mujahid & mujahidah yg bakal menggoncang dunia dgn SENTUHAN TANGAN KITA SENDIRI...insyaAllah...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
zwani.com myspace graphic comments